Sider

Monday, January 6, 2014

Er plus size VIRKELIG plus size? Og hvor er det på vej hen ad?

Er plus size VIRKELIG plus size? Og hvor er det på vej hen ad?



Jeg faldt over denne artikel fra Huffington Post  om plus size modeller og blev både glad og irriteret over at læse den.


Glad over, at jeg ikke er den eneste der synes, at plus size modeller IKKE er plus size, men samtidig sur over, at det er sådan det er.
Før i tiden var plus size modeller en amerikansk størrelse 16-18 - svarende til en dansk 46-48 eller medium i eks Zizzi. Idag er en plus size model ofte en 40 eller højest 42, som hende her fra H&M:


plussize model


I mine øjne er hun på ingen måde plus size! Hun er ikke engang buttet!

Det ærgrer mig, for hvis HUN skulle være "stor", hvad er jeg med min str. 54 så ikke??
Desværre er det sådan langt de fleste steder; både på de danske og de udenlandske sider.
Dog er eks. Yours kommet somewhat tæt på med modeller som hende her, der dog nok ikke er meget mere end en 46:

Plus size model fra yours


Hvorfor er det sådan? Er det fordi vi som plus size piger (eller jumbo size måske??) bare er for grimme og fede til at fremvise det tøj vi selv skal købe? Er det virkelig SÅ pinligt med et par deller hist og her?

Jeg ved godt, at LANGT de fleste modeller uanset størrelse bliver photoshopppet i hoved og røv - bogstavligt talt!
Det er heller ikke dét der irriterer mig. Hvad der irriterer mig er, at man får tynde eller let buttede piger til at fremvise tøj, som tykke/fede/dellede (kald det hvad I vil) piger, damer og kvinder skal gå i. Man gør det fordi tøjet er flottere på tynde end på tykke.

Er det fair? Er det vores egen skyld?  

Jeg vil sige både ja og nej. Ja, fordi vi ikke gør mere og nej fordi det er SVÆRT at gøre noget. Det er jo ikke os - de tykke forbrugere, der dikterer moden og det er heller ikke os, der tager modelbillederne - for det meste.

Nu ved jeg godt, at det handler om at vise tøjet frem på bedst mulig vis og jeg ved godt, at det handler om at man vil have os til at tro vi ser tynde ud, fordi modellerne på det tøj vi kan være i, er tynde.
Vi ved dog også godt, når vi modtager tøjet med posten og prøver det på, at det ikke altid sidder på samme måde, da vi ikke rende rundt med hårlak på sokkerne og knappenåle i ryggen.

Men det sælger jo! Det sælger plus size mode på falske bekostninger og giver falske forhåbninger og det er dét jeg er sur over.

Vi pluspiger bliver gjort til en pinlig hemmelighed, der gemmer sig i modebranchens mørkeste afkroge og bliver kun hevet frem (i tynd version, selvfølgelig!), når firmaerne skal vise, at "deres tøj er da for alle og kurvede kvinder er smukke". 

Se på hende her:

Plus size Diva


Hun er en størrelse 24/54 som jeg selv. Jeg synes hun er gudesmuk, selvom hendes vom når knæene, hendes dobbelthager ikke kan tælles på én hånd og hendes arme er som skinker - meget groft sagt!

Jeg vil sgu' da hellere se HENDE vise det tøj frem jeg skal købe, end hende fra H&M. 
Her får jeg nemlig et godt og reelt billede af, hvordan det vil sidde på mig! Det krøllede hår kan jeg kun drømme misundeligt om, men hvor ville jeg hellere se hende her vise H&M's plus size-tøj frem.
Så kunne man undgå MANGE fejlkøb :)

Kan I have en rigitgt skøn aften :)






No comments:

Post a Comment

Follow my blog with Bloglovin